Hoe voorkom je overgewicht


Hoe voorkom je OVERGEWICHT 8 belangrijke tips tegen overgewicht
Tip 1.Er zijn veel oorzaken voor overgewicht en die zijn niet allemaal op te lossen met simpelweg minder eten en meer bewegen. Heb je last van overgewicht? Probeer dan eerst de oorzaak van het overgewicht te achterhalen en stem je voeding en beweging daarop af. Tip 2.Zorg voor een evenwichtige samenstelling van je voeding, dus altijd een combinatie van langzame koolhydraten ( volkoren brood/volkoren pasta), gezonde vetten en voldoende eiwit. Laat eventueel uitzoeken of je bepaalde tekorten aan vitamines, mineralen of sporenelementen hebt. Dit kun je ook zelf uitzoeken op de eetmeter van het voedingscentrum. Tip 3.Sla nooit een maaltijd over. Zeker geen ontbijt, omdat dit uiteindelijk voor veel meer inname van voedsel zorgt. Tip 4.Drink voldoende water. Een vochttekort uit zich vaak als trek in voedsel. En water voert de afvalstoffen af die door de lever onschadelijk zijn gemaakt, die moeten zo snel mogelijk afgevoerd worden. Tip 5.Breng je bioritme niet in de war. Zorg voor regelmaat in eet- en leefpatroon en ook zeker voor een kwalitatieve gezonde slaap. Tip 6.Zorg voor gezonde darmen. Een evenwichtige darmflora is een belangrijke factor voor een gezond gewicht. Tip 7.Vermijd kant-en-klaar voedsel dat snelle koolhydraten en vet bevat. Tip 8.Voldoende bewegen. De manier om meer energie te verbruiken. Beweeg bij overgewicht elke dag tenminste een uur. Hoeft niet een uur achter elkaar, driemaal per dag 20 minuten bewegen kan ook. Voor hulp om gezonder te gaan eten kunt u contact opnemen met Contoura. Met behulp van energiemeting krijgt u persoonlijke voedingsadvies dat goed bij u past.

Tieneke Aling, Contoura Groningen